Petra Elf

Toppning!
Nu vågade jag äntligen plocka fram sekatören! Det gör ju lite ont i hjärtat att klippa ned sina växter som man vårdar så ömt men jag tog ändå tag i det nu när mina Hot Lemon totalt stuckit iväg på höjden. Vad jag förstår är det inte jag som gjort fel med dessa utan Baccatum-sorterna blir tydligen sådana. Höga och otympliga. Dessutom intalade jag mig att det ju varit planen från början som jag motiverat att jag haft åtta plantor av samma sort med...
Jag har läst olika bud om toppning av chiliplantor och kommit fram till att vissa verkar älska det och vissa verkar tycka att det är totalt onödigt. Jag tycker ändå det verkar rimligt att om man vill ha lägre mer behändiga plantor toppar man, annars låter man blir. Vill man ha frukt så tidigt som möjligt skall man också låta bli. På den totala skörden i slutändan verkar det inte finnas belagt att det ena eller andra skulle vara bättre. Jag valde att toppa två av mina Hot Lemon, den ena ser ni på bilden ovan och den andra klippte jag ett blad lägre. Jag klippte även bort de nedersta bladen på stammarna. 
Som ni kan se hade det redan innan toppning börjat kika fram grenar ur bladvecken. Och såklart hade jag inte hjärta att slänga topparna utan var tvungen att testa att rota dem med... Jag klippte av ytterligare två blad nertill på sticklingen och ställde de undan starkt solljus. Fortsättning följer!