Petra Elf

Odla Aubergine - omskolning
Aubergine har jag tyckt det varit svårt att hitta odlings och omskolningstips för på nätet, kanske är den inte lika populär som chili och tomat. Eller så kanske den inte är så svårodlad. Något jag funderade kring var dock hur djupt den skulle ner i jorden vid omplantering - skall man täcka jord en bit upp längs stammen som med chili och tomat eller börjar den då ruttna? 
Såhär såg mina Aubergineplantor av sorten Rosita ut innan omplantering den 14/2. Eftersom jag inte vet exakt hur man bör plantera dem tänkte jag att jag kunde avvara en planta för att testa - det värsta som kan hända är att den inte alls triv djupare i jord och det bästa som kan hända är att jag får en planta som är lite stabilare än de andra. 
Förvirrande nog har dessa omplanterade plantor inte samma placering som på bilden ovan. Plantan till vänster här är längst ut till höger på den tidigare bilden. Det var den plantan jag tyckte såg rangligast ut och således den jag provat att plantera lite längre ner i jorden. 
Såhär ser de ut idag, en vecka efter omplantering. Båda har växt rejält, men inga större skillnader mellan plantorna. Plantan jag provade att sätta lite djupare har om något sett lite ljusare ut, men efter en dag med full sol kan jag inte längre se någon skillnad. 
Vi får se hur det går!
#1 - Josefin

Hej! Jag är så nyfiken, hur ska du förvara dina aubeginner sen? Ska de planteras ut eller ska de få bo i kruka resten av livet? Jag är sååå sugen själv men kan inte plantera ut dem sen så är rädd att de inte skulle trivas hos mig..

Svar: Ah, jag har lyxen att vi kommer kunna bygga uteplats nedanför vår balkong till våren, en lös plan jag har är att bygga ett litet växthus av gamla fönster - isåfall får de bo i kruka där! Men har du balkong eller så finns det ju sådana växthus där man spänner plast över en stomme, det kanske kan vara värt att prova :)
Petra Elf